Tänä 
          vuonna tulee kuluneeksi 68 vuotta siitä, kun talvisodan syttyessä
          karjalainen kansa joutui lähtemään kotiseuduiltaan sotaa 
          pakoon. Monille
          kylille lähtökäsky tuli viimeisellä hetkellä. 
          Joillekin annettiin aikaa
          muutama päivä, joillekin muutama tunti. Mitä ajatteli 
          Evakkolaulun äiti,
          joka sanoo: tässä on miun koko omaisuus, viisi lasta sekä 
          kahvipannu uus.
          Tiedetään tapauksia, että lähdön kiireessä 
          vetäistiin mukaan sängyn alta
          pitsilaatikko, mutta seinälle jäi arvokas taulu ja piirongin 
          laatikkoon
          talon paperit. Monissa perheissä ehdittiin sentään ottaa 
          mukaan valokuvat.
          Niistä on ollut paljon hyötyä ja iloa.
        Jokaisella 
          evakolla on omat muistonsa. Heistä jokaisesta saisi oman
          tarinansa. Evakon kohtalo on jokaisella erilainen mutta aina yhtä 
          satuttava
          ja järkyttävä. Me olemme nyt kokoontuneet tänne 
          Lohjalle evakkovaellukseen.
          Juuri tällaiset evakkomatkaan liittyvät tapahtumat kirvoittavat 
          esiin
          muistot.
        Aikuisten 
          ja lasten evakkomuistot eroavat toisistaan. Itse muistan parhaiten
          evakkomatkan, joka alkoi juhannuksen jälkeen kesällä 
          1944. Se vei meidät
          Lappeenrannan ja Nuijamaan rajalta ensin hevoskyydillä Savitaipaleelle,
          sieltä Selänpään asemalle. Siellä käytiin 
          junaan ja mummo jäi tunniksi
          istumaan aseman penkille vieressään pissapotta ja maitokannu. 
          Mummo ei
          hermostunut, vaan kertoi ajatelleensa, että juna tulee takaisin 
          hänet
          hakemaan. Tulihan se, oli vain vaihtanut raiteita.
        Junamatka 
          kesti pari viikkoa, niin ainakin muistan. Vähintään kerran 
          meidät
          juoksutettiin metsään pommituslaivueen pelossa. Mynämäeltä 
          Hiekkamäen
          asemalta meidän perheemme, sotaleski-äitini, minä pieni 
          tyttö ja
          isovanhempani haettiin Korvensuun kylään, Jäppilän 
          taloon. Alkoi kesä
          uusissa maisemissa, hyvien ihmisten luona, jotka ottivat meidät 
          vastaan
          sydämellisesti ja lämpimästi, Muutama viikko sitten siunattiin 
          minun äitini
          viimeiselle matkalleen. Neljä Jäppilän evakkotalomme 
          lapsista oli
          saattamassa häntä, sillä ystävyys on jatkunut yli 
          kuusikymmentä vuotta.
        Aikuiset 
          kokivat evakkomatkan toisin kuin lapset. Sota oli niin suuri
          vääryys, että yksittäinen ihminen pystyi tuntemaan 
          sen jaloissa vain
          voimattomuutta. Oli valtava huoli läheisistä, lapsista, miehistä, 
          isistä ja
          pojista rintamalla. Oli huoli kotirintamasta. Oli pelko pommituslaivueista,
          jotka kylvivät kuolemaa. Tuli tieto, ilmoitus, lähtö 
          ja paluu. Uusi tieto,
          uusi lähtö, hiljaisuus, ei enää koskaan paluuta.
        Itse olin 
          sodan aikana lapsi. Muistan vahakukat. En kestä niitä vielä 
          tänä
          päivänäkään. Valokuvaamossa äiti sanoi, 
          että sinä olet sotaorpo, isä on
          kaatunut rintamalla, älä hymyile. En hymyillyt, sillä 
          sorsettimekon hihojen
          kuminauhat puristivat sietämättömästi. Muistan kangaskengät, 
          jotka menivät
          riekaleiksi sateella. Muistan aikuiset, jotka itkivät ja nauroivat
          samanaikaisesti. Muistan mustat vaatteet hautausmaalla ja suruharson 
          äidin
          kasvoilla. Muistan merkillisen pimeän ja kylmän illan jolloin 
          isäni
          siunattiin. Samana yönä siunattiin yli 120 sankarivainajaa. 
          Muistan sanoja:
          Syväri...Kannas... Paatene. Äänislinna...
        Muistan 
          katsoneeni sanomalehtien kuolinilmoituksia, joissa yhdessä luki
          minun nimeni surevien joukossa. Muistan juosseeni mummon pihamaalle
          näyttämään pientä nyrkkiäni, kun yksi 
          pommikone teki kaarroksen alas.
          Muistan miten mummo kantoi minut perunakuoppaan ja heittäytyi itse 
          päälleni.
          Pelko ja tuska. Kyyneleet. Kirjeet rintamalta. Isä on kaatunut. 
          Myöhemmin
          mietin, missä hän on. Mullan alla? Taivaassa? Vaiko vankileirillä?
        Aikako 
          kultaa muistot? Ei ainakaan sodan muistoja. Ei sota saa ympärilleen
          pitsikoristeisia ikkunanpieliä. Mutta sotaankin liittyy nostalgiaa: 
          muoti,
          musiikki, taide, kirjat.
        Katkeruudessa 
          ei voi elää. Koko elämäänsä ei voi itkeä 
          sitä, mitä ei voi
          enää saada. Me evakkolapset tiedämme, että vaikka 
          useimmilta meistä vietiin
          isä ja koti, katkeruutta ei voi kantaa loputtomiin. Kaatuneitten
          muistopäivänä menemme sankarihautausmaalle ja rukoilemme 
          hiljaa. Kiitämme
          heitä, joka ovat antaneet meille elämän, kiitämme 
          läheisiämme että olemme
          jaksaneet ja kestäneet. Orpous on aina olemassa. Evakkous ja kodin
          menettäminen ovat tuskaisimpia muistoja, mitä voi olla.
        Katkeruudessa 
          ei todellakaan voi elää. Elämään täytyy 
          löytää ilo,
          hyväksyminen ja optimistisuus. Muistoja ei voi kieltää, 
          mutta emme voi elää
          vain muistoissa. Elämme tästä eteenpäin päiviä, 
          jotka olemme edessämme ja
          olemme niistä kiitollisia. Mutta palaamme sotamuistoihin ja
          evakkomatkoihimme silloin, kun on aika palata.
        
        
          
            |  | Lohjan 
              Karjalaseuran puheenjohtaja Pirkko Siili valtioneuvos Johannes Virolaisen patsaalla 4.8.
 | 
        
        
          Olemme pysähtyneet hetkeksi vaelluksemme alkuvaiheessa merkittävän
          suomalaisen evakon muistomerkille muistelemaan ja kunnioittamaan hänen
          työtään karjalaisten ja koko maamme hyväksi. Seisomme 
          valtioneuvos Johannes
          Virolaisen muistomerkin äärellä. Hänen elämänsä 
          vaikuttajia olivat sota,
          karjalaisuus ja politiikka.
          
          Hänen elämänkaarensa alkoi tammikuun viimeisenä 
          päivänä 1914 maanviljelijä
          Paavo Virolaisen perheessä Viipurin maalaiskunnan Ylä-Sommen 
          kylässä.
          Johannes Virolainen oli sukunsa ja kylänsä ensimmäinen 
          ylioppilas.
          Valkolakin saatuaan 1932 hän kävi asepalveluksen. Hän 
          itse kirjoittaa
          eräässä artikkelissaan syyskuussa 1932 Haminan Reserviupseerikoulun 
          tunnilla
          kouluttavan luutnantin sanoneen: "Teistä pojat tulee reservinupseereita, 
          jos
          nyt alkavan kurssin selvitätte. Jos itäinen naapuri hyökkää, 
          mikä meidän on
          aina pidettävä mielessä, teistä kaatuu kolmen ensimmäisen 
          kuukauden aikana
          yli 50 prosenttia". Johannes Virolainen toteaa: "Näin 
          meille puhuttiin,
          mutta me uskoimme rauhaan".
          
          Rauhaan uskottiin niin Karjalassa kuin koko Suomessa. Karjala eli "hyviä
          vuosia". Elettiin taloudellisen ja henkisen nousun kautta. Maakunta 
          kohosi
          jättiaskelin muiden maakuntien tasolle. Viipuri kasvoi maan toiseksi
          suurimmaksi kaupungiksi. Oppilaitokset ja kulttuuri eri muodoissaan
          kukoistivat. Myös muualla Karjalassa elettiin voimakasta kehityksen 
          kautta.
          
          Talvisota syttyi suurelle osalle kansaa täysin yllätyksenä. 
          Syyskuun
          ensimmäisenä päivänä 1939 Saksa hyökkäsi 
          Puolaan. Englanti ja Ranska
          julistivat Saksalle sodan 3. syyskuuta. Lokakuussa tuli Suomen hallitukselle
          pyyntö lähettää edustajansa neuvottelemaan maittenvälisistä 
          tärkeistä
          kysymyksistä. Tämä osoitti jo, että Suomi joutuisi 
          alkaneeseen sotaan
          mukaan. Suomi ei voinut suostua Moskovasta asetettuihin vaatimuksiin 
          ja niin
          neuvottelut päättyivät tuloksettomina. Seurauksena oli 
          Neuvostoliiton syytös
          rajaloukkauksista ja puheet "Mainilan laukauksista", joiden 
          mukaan Suomen
          tykistö olisi ampunut itärajan yli surmaten neuvostoliittolaisia 
          sotilaita.
          Ilman sodanjulistusta Stalin määräsi joukkonsa hyökkäämään 
          itärajalta
          Karjalan Kannakselta aina Petsamoon saakka tavoitteena Suomen miehittäminen.
        Näin 
          toteutuivat ne kauhukuvat, joita suomalaiset olivat nähneet
          puolalaisten paetessa hädissään sotaa. Kuvat, joiden 
          ei koskaan uskottu
          toteutuvan meillä Suomessa, muuttuivat todeksi - ensimmäinen 
          evakkovaellus
          alkoi. Sota kosketti kaikkia - koko Suomea ja vaati veronsa perheiltämme
          pienimmästä suurimpaan. Karjalaisten evakoiden kohdalla orvoiksi 
          jääneet
          lapset, lesket ja poikansa menettäneet vanhemmat joutuivat kamppailemaan
          kodin ja omaisuuden menettämisen ohella vielä rakkaittensa 
          menettämisestä
          aiheutuneen tuskan kanssa.
        Maa- ja 
          metsätaloustieteiden kandidaatiksi ja agronomiksi v. 1938
          valmistunut Johannes Virolainen joutui hoitamaan siviiliväestön
          evakuoimista. Hänestä oli tullut syyskuun alussa 1939
          kansanhuoltoministeriön Viipurin läänin piiritoimiston 
          päällikkö ja hänet
          siirrettiin sodan alettua II Armeijakunnan Esikunnan evakuoimistoimistoon.
          Hänen tehtäviinsä kuului väestön evakuoiminen 
          yhdessä sotilasviranomaisten
          kanssa ja erityisesti omaisuuden siirtäminen pois sotatoimialueelta.
        Ennen sotaa 
          laaditut evakuoimissuunnitelmat olivat puutteellisia ja
          keskittyivät väestön siirtämiseen. Sodan jaloista 
          ehdittiin onneksi siirtää
          huomattava määrä ihmisiä. Sotatoimien puhjettua 
          ja Neuvostoliiton hyökätessä
          laajalla rintamalla, tilanne vaikeutui niin, että vastuu hallinnosta 
          ja myös
          evakuoinnista, siirtyi sotilasviranomaisille. Vihollinen ylitti nopeasti
          aikaisemmin tyhjennetyn rajavyöhykkeen ja erityisesti joulukuun 
          alkupäivät
          olivat jännittäviä neuvostojoukkojen edetessä.
        Viipurin 
          lääniin muodostui kaksi erillistä evakuoimisaluetta, 
          Karjalan
          kannas ja Laatokan Karjala, joista Kannas oli laajempi ja vaikeampi
          kiireisen aikataulun ja alueen väkirikkauden vuoksi. Selvisi myös, 
          ettei
          omaisuudesta ehditty muutaman päivän kuluessa paljoakaan pelastaa.
          Evakuointityö oli kuitenkin uutteraa. Viranomaiset pyysivät 
          ja saivat apua
          joka taholta: autoja, rautatievaunuja ja hevosia. Valtioneuvosto mm. 
          kehotti
          lähettämään kaikki valtakunnan käytettävissä 
          olevat kuorma-autot Karjalaan
          evakuointikuljetuksia varten.
        Monet meistä 
          täällä nyt seisovista, vanhempamme ja isovanhempamme 
          kokivat
          sekä vuoden 1939 lähdön, jota pidettiin tilapäisenä, 
          että myös katkeran
          toisen evakkotaipaleen, jolta ei vieläkään ole ollut 
          paluuta. Olemme eläneet
          suomalaisina yhdessä toisten heimoveljiemme ja sisartemme kanssa 
          rakentaen
          sodan jälkeistä Suomea hyvinvointivaltioksi, jossa meidän 
          ja lastemme nyt
          kelpaa elää. Karjalaiset ovat olleet vaikuttajia, kulttuuripersoonia,
          poliitikkoja - hyvänä esimerkkinä on mies, jonka muistomerkin 
          ääressä nyt
          olemme. Hänen perusti kotinsa tänne Lohjan alueelle, oli maassamme 
          kauimmin
          kansanedustajana ja monissa ministerintehtävissä toiminut 
          henkilö.
          Merkittävää oli myös hänen toimintansa Eduskuntamme 
          puhemiehenä. Hän
          ansaitsi varmasti paikkansa maamme kahdeksan valtioneuvoksen arvon saaneen
          henkilön joukossa. Hänen elämäntaipaleensa ja evakkotaipaleensa 
          päättyi 11.
          joulukuuta 2000 ja hänen viimeinen leposijansa on Lohjan kauniin 
          P.Laurin
          kirkon kupeessa. Hänelle pystytettiin kuvanveistäjä Nora 
          Tapperin tekemä
          muistomerkki tälle paikalle v. 2004.
        Meitä 
          suomalaisia on kautta aikojen vahvistanut usko Jumalaan ja Hänen
          johdatukseensa vaikeinakin aikoina. Pyydänkin, että lähtiessämme
          taivaltamaan tunnemuistojemme kanssa Evakkovaellustamme, laulamme yhdessä
          Johannes Virolaisen lempivirren, joka tunnetaan "Titanicin hymninä" 
          Sua
          kohti Herrani. Virsi löytyy virsikirjasta uudelleen sanoitettuna 
          alkaen
          sanoilla Käyn kohti Herraani. Me kuitenkin laulamme sen niillä 
          sanoilla,
          joilla myös Johannes Virolainen oli sen oppinut.
          
        
        
          
            |  | MITEN 
                EVAKKOKOKEMUKSET OVAT VAIKUTTANEET YHTEISKUNTAKEHITYKSEEN JA YKSILÖLLISESTI Pirjo 
                Riitta RintanenLaillistettu psykologi
 4.8.07
 | 
        
        Omat kokemukseni 
          evakkojen lapsena, toisen polven karjalaisena,
          pari runoani aluksi:
        SEPPELELEITÄ
          Kesällä 2007
        Kirvun 
          sankarihaudalla
          kedon kukat enolleni,
          melkein lapsi vielä,
          enempää ei voi antaa kuin henkensä 
          toisten puolesta
          kiitos, eno, joka päivä
        kirkon 
          rappusilla
          auringossa
          olen tullut kotiin
          ei mitään puutu
          hetken taivas
        kirkonmäeltä 
          kaatuneiden venäläisten 
          muistomerkille
          seppelettä kantaa
          vauvasta saakka
          sotaorpo Kirvun mies
          isä kaatui
        nyt
          seppelettä kantaa
          tietä pitkin
          miten mies jaksaa
          noin raskasta taakkaa
          selkä suorana
          vakain askelin
        
          PIDÄN, PIDÄN KIINNI
        Karjalainen 
          vanhus
          kansallispuvussaan
          niin kauniit kädet
          poskien rypyt
          tukan harmaa
          silmien elävyys ja syvyys
        en halua 
          irrottaa kättäni
          kosketusta Karjalasta
          lämpö ja muistot
          niin yksin, kun lähdette
          koko Karjala sydämessä
        Sodan aiheuttamia 
          menetyksiä: 
         - isänmaan 
          osan menetystä,
          ei ole surtu yhdessä koko maa, ihmiset eivät tiedä, miten 
          suuresta alueesta on kysymys, miten rikkaasta alueesta, naapurille aina 
          sotilaallisesti ja taloudellisesti tärkeästä alueesta,
          Viipuria ja Petsamoa he ovat aina halunneet, teitä kaikille merille
        kotiseutu, 
          luonto, maisemat, elinympäristö, ilmasto
          heimon yhteyden, tapojen, kulttuurin menetys
          murteen menetys
          yhteisöjen ja kylien menetys, sureminen yhdessä vaikeaa hajallaan 
          eläen
          hautausmaitten ja kirkkojen menetys
          suvun hajoaminen, esi-isien polkujen menetys
          kodin, perheenjäsenten hajaantuminen ainakin osaksi aikaa
          omaisuuden, esineitten, 
          ammatin menettäminen
          omaisten menetys
          lasten ja nuorten aikuisen vastuuseen joutuminen liian varhain
          äitien, naisten paineet kotiasioitten hoitamisessa, vastuu perheestä, 
          huoli isien ja miesten sodassa selviämisestä
          vanhempien menetys, orpous
          sotalapsikokemukset, kaksinkertainen menetys vanhemmissa, kielessä
          terveyden ja mielenterveyden menetykset, isien menetetyt hermot vaikuttivat 
          perhe-elämään
          ryssänä pitäminen
          sodassa kaatumiset ja loukkaantumiset
          huoli ruuasta ja vaatteista
          monien elämänkohtalot muuttuneet rajusti (itse mukaan lukien)
          sodasta syyllistäminen, miesten sotakokemusten jakaminen, vertaisryhmän 
          tuki, leimattiin sotahulluudeksi, militarismiksi, 
          lottien häpäisy, heidän maineensa tahraaminen
          evakkojen nopea sopeutuminen, oli pärjättävä hyvin, 
          näytettävä, että on kelvollinen, hyvä
          vaikeneminen kokemuksista, omasta kulttuurista
          karjalaisten asuttaminen sisäsuomeen upea kansallinen saavutus, 
          siitä olisi voinut olla ylpeä yhdessä 
          ymmärtämättömyyden ja myötätunnon puutteen 
          kokeminen, toisilla huono kohtelu, toisilla taas hyvä
          sanakarivainajien unohtaminen, heistäkään ei puhuttu 
          joka perheessä
          traumojen käsittelemättömyys, 
          itsetunnon menetys
        
          Olen kahden heimon kansalainen, Karjalan evakkojen ja länsisuomalaisten 
          vanhempien lapsi Länsi-Suomessa.
          Äitini oli Kirvusta ja isä Antreasta, sukuni molempien vanhempien 
          puolelta niin pitkälle kuin sukututkijat ovat päässeet, 
          ovat kaikki Karjalasta. Isä oli sodassa, äiti lähti evakkoon, 
          oli toisessa Elisenvaaran pommituksessa, palasi välirauhan aikana 
          Ensoon ja tuli taas siskoni kanssa evakkona takaisin. Asettui lopuksi 
          Länsi-Suomeen.
        En ole 
          saanut elää oman heimoni parissa, oman kulttuurin keskellä 
          vaan länsisuomalaisessa perheessä, tavaten kuitenkin äitiäni 
          ja siskoani koko elämäni ajan.
          Kaikkea on ollut kaksi, vanhempia, koteja , heimoja, kulttuuria, murretta, 
          ensimmäinen äiti puhui karjalan murrtetta, toinen Rauman, 
          heimoidentiteettejä, isänmaakin kuin Kirvun sankaripatsas, 
          torso, kahtena kappaleena, pää hukassa.
        Juuri ja 
          juuri olen päässyt häpeästäni, etten puhu karjalan 
          murretta vaan Rauman.
        Karjalaisuuden 
          saatoin vasta ottaa itselleni omaksi identiteetikseni kymmenisen vuotta 
          sitten kaikkien vanhempieni kuoltua, etten loukkaa ketään.
          Karjalaisista ja karjalaisuudesta ei puhuttu kotona koskaan, mutta ei 
          myöskään sanottu pahasti. Karjalaisuus oli vaiettu asia. 
          Kylässä oli karjalaisia, mutta koskaan ei sanottu, mistä 
          he olivat kotoisin. Karjalan juhlissa olin vasta ensi kerran Helsingissä 
          vuosituhannen vaihteessa ja sitten olen ottanut kaiken irti karjalaisuudestani.
         Antti-ukkoani 
          en voinut tavata, vaikka hän eli syntymäni jälkeen kahdeksan 
          vuotta, äiti ei uskaltanut pyytää uusilta vanhemmiltani 
          minua ukon luo eikä hautajaisiin. Viime kesänä en saanut 
          tietää hautasalaisuuden takia edes haudan olinpaikkaa. Raamatun 
          mukaan viimeisenä päivänä meidät kuitenkin 
          nostetaan ylös haudoista, alimmatkin, sitä ei edes Orimattilan 
          seurakuntakaan voi estää, Antti-ukko, kun uskoi.
        Yksi suru 
          ei riitä, ukon tapaamisen menetys, ukon läsnäolon menetys, 
          ukon menetys, ukon haudan menetys heimon mailla, johon hän olisi 
          kuulunut ja haudan menetys, jossa hän on.
        Mielessäni 
          on nykyään kuitenkin syvä kiitollisuus länsisuomalaisia 
          vanhempiani ja sukulaisiani kohtaan sekä ylpeys omista karjalaisista 
          sukulaisistani, juuristani, karjalaisuudestani.
          
          Kansamme historiassa sota aiheutti moninaiset traumat ihmisille sekä 
          aineelliset että henkiset. Useimmille tapahtui monta traumaattista 
          tapahtumaa, jotka jäivät käsittelemättä. Lotat 
          ja aseveljet olivat niitä traumojen käsittelijöitä, 
          kuuntelijoita, vaikka olisivat tarvinneet itse apua kriisiinsä. 
          Tietysti myös naapurit ja isovanhemmat auttoivat. Papeilla oli 
          täysi työ viedä kuolinviestejä ja siunata vainajat.
        Oman isänmaan, 
          heimon, kulttuuriympäristön, sosiaalisen verkoston, suvun 
          yhteyden, omaisuuden, monien henkien ja terveyden menetykset, traumaattisten 
          tilanteiden kokeminen ja näkeminen sekä vanhempien ja omaisten 
          poissaolo tai henkinen stressi, hiljaisuuteen lukkiutuminen oli sen 
          ajan menetys, myös lapsille. Sotaorvot, sotalapset ja suuret ikäluokat 
          ovat eläneet vähillä eväillä. Sotalasten menetykset 
          moninkertaiset, kun menettivät vanhemmat molemmissa päissä 
          ja vieraus, kielen menetys, taas tullessa takaisin.
        Traumaattiset 
          tilanteet pitäisi käsitellä nopeasti, välittömästi 
          aloittaa keskustelu, että ei lukkiintuisi, menettäisi kosketusta 
          tapahtuneeseen. Lapsi tai nuori ei pysty käsittelemään 
          surua yksin, koska on psyykkisesti vielä aikuisesta riippuvainen, 
          turvallinen aikuinen voi tukea puhumaan ja ilmaisemaan tunteita.
        Vanhemman 
          menetys on vaikein menetys lapselle, lapsen menetys vanhemmalle. Voi 
          vain kuvitella sitä surun määrää, mitä 
          sodan menetykset toivat perheille. Myös aikuisen lapsen menetys 
          on tuskallista. Lesket saattoivat jäädä myös yksin, 
          sankarivainajasta saatettiin vaieta koko elämä niin, että 
          lapsi ei saanut mitään kuvaa kaatuneesta isästä. 
          Moni menetti kumppaninsa ja valitsi hätäisesti uuden kumppanin 
          ja solmitut avioliitot eivät aina onnistuneet siitä syystä. 
          Saksalaisten kanssa syntyneet kontaktit ja monesti traaginen ero aiheuttivat 
          menetyksiä, joista lapsilla ja aikuisilla on ollut vaikea puhua 
          häpeän takia.
        Lapsi selviää 
          menetyksistä paremmin, jos tosiasiat kerrotaan, menetetystä 
          puhutaan avoimesti. Lapselle on tärkeää saada olla kiinnostunut 
          menetetystä ja että tämän sukuun pidetään 
          elävä yhteys. Menetetyn pitäisi saada elää 
          sisimmässä. Mustasukkaisuus on voinut olla myös este, 
          että kaatuneesta ei uuden kumppanin läsnä ollessa voinut 
          puhua. Sodassa oleva isä ei saanut olla lasten kanssa ja palattuaan 
          hän oli henkisesti kovilla sekä tapahtuneesta että käytännön 
          elämän järjestämisessä, kaiken alusta alkamisessa, 
          sopeutumisessa uusiin oloihin. Monet isät olivat kireitä, 
          huusivat unissaan, kun traumoista ei saanut puhua sotahulluksi leimaamisen 
          takia. Alkoholinkäyttö oli myös saattanut lisääntyä 
          sodan aikana. Lapset saattoivat jäädä etäiseksi 
          tunnetasolla. 
        Sodan aikana 
          tärkeintä oli hengissä ja arjessa selviäminen, ei 
          siinä ollut tilaa tunteille, se oli kriisiaikaa. Sodan jälkeen 
          ei saanut puhua sodasta, mitä menivät sotimaan, miksi tulivat 
          Karjalasta tänne, olisivat jääneet sinne. Myös poliittisista 
          syistä ei saanut puhua, propagandasta piti naapuri 
          huolen. Mediassa tahtoo vähän sama jatkua, vaikka naapuri 
          ei enää niin painosta. Karjala ei ole tarpeeksi esillä, 
          sen historiasta, kulttuurista ja heimosta ei ole tarpeeksi tietoa ihmisillä.
        Tunteita, 
          joita moni kantoi ja kantaa, on syvä loukkaantuminen, mitätöidyksi 
          itsensä kokeminen, täydellisen ymmärtämättömyyden 
          kokeminen menetetystä. Syyllisyys ja häpeä ovat myös 
          tavallisia tunteita, samoin huonouden tunne, ulkopuolisuus, erilaisuus 
          temperamentissa ja ulkonäössä. Vielä tänäänkin 
          meidät saatetaan mieltää venäläisiksi, Karjala 
          Venäjäksi. Karjalaa ei saa kaivata kuin omiensa parissa, sitä 
          ei saa toivoa takaisin, Karjalasta ei saa puhua, mitä niistä 
          vanhoista enää. Menetykset ovat olleet reaalimenetyksiä, 
          ei niitä voi poistaa kokonaan mielestä mitätöimällä, 
          vaikka onkin elettävä tässä ja nyt.
        Nykyään 
          monilla mennyt saattaa aktivoitua tärkeiden ihmisten kuoltua, oman 
          terveyden alkaessa heikentyä, oman rajallisuutensa tajutessa. Itsenäisyys 
          heikkenee konkreettisesti voimien myötä, saavutettu erillisyys 
          heikkenee, kun riippuvuus lisääntyy. Tulee kaipaus vanhempiin, 
          äitiä ja isää ikävä. Puolison kuollessa 
          voi vanhukselle tulla romahdus, kiintopiste Karjalaan, kotiin katoaa. 
          Jokainen menetys nostaa esiin kaikki edelliset käsittelemättömät 
          menetykset.
        Jos traumoja 
          ei käsittele, ne ovat mukana hyppyyttäen meitä tiedostamattomasti. 
          Masennus on perusreaktio avuttomuuteen ja psyykkiseen kipuun. Takana 
          on usein juuri pitkältä ajalta menetyksiin liittyvää 
          kiukkua ja surua, johon ei ole tunnekosketusta. Masennus voi olla geneettisestä 
          taipumuksesta johtuvaa, traumaperäistä tai molempia yhdessä. 
          Olemme rakenteeltamme ja kestokyvyltämme erilaisia. Hormonaaliset 
          tekijät ja vanheneminen vaikuttaa mielialaan myös. Myös 
          saamamme kasvatus ja mallit tärkeiltä aikuisilta, useimmiten 
          vanhemmilta vaikuttavat itsekuvaamme, itsetuntoomme ja kykyymme aktiivisesti 
          työstää ongelmiamme ja löytää ratkaisuja.
        Ongelmana 
          saattaa olla se, että koemme ja reagoimme nykypäivään 
          samalla tavalla kuin opimme kokemaan lapsena. Realiteetti voi olla ihan 
          toinen nyt elämässämme, mutta reagoimme siihen samoin 
          kuin olemme lapsuudessamme elämämme kokeneet ja oppineet reagoimaan. 
          Elämän kokemisen saattaminen ajan tasalle, nykyisyyteen on 
          usein terapian tehtävä.
        Liian varhain 
          menetetty vanhempi ei ole voinut olla turvana ja mallina riittävän 
          kauan, lapsi ja nuori jää heikoille, ellei tule jotain muuta, 
          joka ottaa nämä tehtävät kantaakseen. Kriittinen 
          vanhempien menettämisen aika koskee myös aikuisuuden kynnyksellä 
          olevaa nuorta. Elämänmyönteisesti ajattelevat vanhemmat, 
          onneksi myös heimomme, antavat mallin toivosta ja sitkeydestä 
          sekä sopeutumisesta realiteetteihin.
        Karjalaisilla 
          ei ole omaa maakuntaa konkreettisena maassamme enää, heimo 
          voi kokea yhteenkuuluvuutta yhteisissä tapaamisissa, Karjala tällä 
          puolen olemme me. Minulla on rakas laihialainen ystävä, jonka 
          suvut ovat olleet aina siellä. Muistan kateuden hautausmaalla kun 
          hän äitinsä kanssa näytti kaikki sukuhaudat vaikka 
          kuinka pitkälle, kaikki nukkuivat omassa omiensa joukossa, elävien 
          ja kuolleiden.
        MUMMON 
          HAUDALLA
        Nuorena 
          kuolleen, kahdentoista lapsen isäni äidin
          mummoni
          haudalla ei ole ristiä
          hautaakaan en tiedä
          kummalla Antrean hautausmaalla mummo nukkuu
          uudessa vai vanhassa
          monesti olen vaeltanut niissä
          miettinyt
          tuollako vai tuolla
        isä 
          jäi kymmenvuotiaaksi äitinsä kuollessa, kaksi nuorempaakin 
          oli
          mummostani ei jäänyt yhtään valokuvaa, ei yhtään 
          muisteloa,
          mummon puolen sukulaista,
          jäi vain iltarukous,
          jonka hänen oli täytynyt opettaa isälleni ennen kuolemaansa
        äiti 
          kertoi isän sanoneen sodan aikana tietävänsä keskitysleireistä,
          äiti alkoi kovasti pelätä
          isä oli pyytänyt äidin siunata itsensä illalla, 
          niin äidin ei tarvitse
          pelätä mitään pahaa
        isästäkin 
          jäi usko, isänmaa, jota hän puolusti, minä ja sisko
        mummon 
          haudan risti on
          ristissä olevat käteni rukoillessani
          mummosta tiedän nyt ainoan ja tärkeimmän  uskon
        
          Syvimmälle juuret ulottuvat juuri hautausmaalla, omat juuret ja 
          kansan. Karjalan juhlilla dos. Petri Raivio kertoi, miten juuri hautausmaat 
          joutuvat venäläisten hävityksen kohteeksi, koska on vaikea 
          hävittää sitä totuutta, että vuosisatoja ovat 
          suomalaiset siellä asuneet ja siellä he nukkuvat edelleen. 
          Kirvussakin hautausmaan päälle on rakennettu asevarikko ja 
          hautakivet ovat rakennusten perustuksena ja talojen savupiippujen tiilet 
          seininä. Rakennukset Kirvussa ovat jo rappeutuneet, mutta siunattu 
          maa on pysyvä, siunausta ei saa pois eikä historia muutu, 
          vaikka sen kirjoittaisi kuinka oman mielensä mukaiseksi realiteettien 
          vastaisesti. Myös talot muistuttivat meistä, keneltä 
          maa on otettu, ne piti hävittää, talot muistuttivat myös 
          kulttuurista. Pitäjien nimet kertovat vanhoista asukkaista ja ne 
          on valloittaja muuttanut. Joka kerran Karjalassa käydessä, 
          jotain omaa on taas hävitetty, menetetty.
        Luen sotapäiväkirjoja 
          ymmärtääkseni tapahtumia, kaatunutta enoani, etsin häntä 
          muistiinpanoista, oliko joku lähellä rintamalla, mikä 
          on ollut vapautemme vaiettu hinta. 
          Sydämessäni koen surua siitä, että mukana olleet 
          eivät saaneet myötätuntoa, tilaa puhua, arvostusta, kuin 
          vasta nyt, kun suurin osa on jo kuollut. Tunnen surua, että yhtään 
          sotaa, Karjalaa koskevaa kirjaa en ole koulussa lukenut. Kertaakaan 
          veteraaneja ei muistettu, oltu heistä kiitollisia ja ylpeitä. 
          Napoleon oli tärkeä, oman maan ja Viron historia ei. Lotat 
          olivat täysin pannassa. Totuutta ei voi kuitenkaan tuhota, olen 
          tutustunut myöhemmin lottiin.
        Oman maan 
          historiasta, sen sota-ajasta, menetyksistä, Karjalan menetyksestä, 
          karjalaisten kohtalosta pitäisi uskaltaa puhua avoimesti, surra 
          koko kansana aineellisesti ja henkisesti rikkaan Karjalan menetystä. 
          Meidän pitäisi myös arvostaa enemmän oman kulttuuriamme 
          ja karjalaisten asuttamista, koko heimon pelastamista sisämaahan 
          siirtolaisina. Jokaisen pitäisi saada asua omassa kulttuurissaan, 
          omiensa joukossa, omilla juurillaan, jokainen tarvitsee ne omaan identiteettinsä.
        Karjalaiset 
          voivat olla esimerkkejä, edellä kulkijoita, miten säilyttää 
          toivo, olla vastoinkäymisissä äärettömän 
          sitkeä. Itse ainakin vastoinkäymisissä saan voimaa ajatellessani 
          omaisiani, jos kerran he ovat selvinneet ja jaksaneet, miksen sitten 
          minä, samaa sukua, kun olen.
          
        
        
          
            | Kuvia 
              Lohjan vaellukselta |